Ton en Harold merknamen Van de Klok en KlokGroep
Ton van de Klok in kantoor KlokGroep
Harold van Rooijen op kantoor KlokGroep
Nieuwsoverzicht

Heldere positionering met merknamen KlokGroep en Van de Klok

7 december 2022

Verwarring over bedrijfsnamen kan leiden tot miscommunicatie. Dat geldt ook voor de namen KlokHolding en KlokGroep die in het dagelijkse leven door elkaar gebruikt worden. KlokHolding is momenteel de naam van het moederbedrijf en bestaat voornamelijk op papier als administratieve entiteit. Een van de succesvolle dochterbedrijven luistert naar de naam KlokGroep. “De hoogste tijd om duidelijkheid te scheppen en na te denken over een nieuwe positionering”, vertelt algemeen directeur Ton van de Klok.

De inhoudelijke discussie What’s in a name speelde al een tijdje bij KlokHolding. Regelmatig vroegen klanten en relaties zich af: waar staan beide namen precies voor? “De overname in korte tijd van Heilijgers uit Amersfoort en Adriaan van Erk uit Bergambacht zette ons aan het denken over een goede positionering van het moederbedrijf én de vier dochterbedrijven”, vervolgt Ton van de Klok zijn verhaal. “De naam KlokHolding was niet meer dan een papieren tijger. Zonder eigen huisstijl, website of bedrijfspagina op LinkedIn.” 

Grote naamsbekendheid

Als nieuwe naam voor de holding is gekozen voor KlokGroep. De motivatie is helder. “Allereerst staat de naam KlokGroep als een huis”, vervolgt Ton van de Klok. “Door bouw- en ontwikkelactiviteiten in de regio én dankzij de sponsoring van voetbalclub N.E.C. hebben we in Nijmegen en omgeving een grote naamsbekendheid opgebouwd. Het spreekt voor zich dat we die willen behouden.”

Cirkel rond

De werkmaatschappij gaat voortaan door het leven als Van de Klok. “Daarmee is de cirkel rond”, vult Harold van Rooijen aan. “Het is een mooie verwijzing naar de oorspronkelijke naam van het familiebedrijf waarmee alles begonnen is.” Natuurlijk rijst de vraag wat de medewerkers van dochterbedrijf KlokGroep van de naamsverandering vinden. “Medewerkers vinden het geen groot probleem om de naam los te laten. Ze begrijpen de keuze, maar moeten er wel aan wennen. De holding en de werkmaatschappij blijven in hetzelfde pand gevestigd. In de praktijk zullen ze niet zo veel van de verandering merken.”

De naam KlokGroep biedt volop kansen om de holding sterker als corporate merk te positioneren.

Als ingangsdatum voor de naamsverandering is gekozen voor 1 januari 2023. Er moet nog heel wat water door de Waal stromen, voordat zowel moederbedrijf als werkmaatschappijen helemaal klaar zijn voor de toekomst, de nieuwe huisstijl ingevoerd is en alle communicatiemiddelen aangepast zijn. De afspraak is om niet overhaast te werk te gaan, maar te kiezen voor de weg van geleidelijkheid. Ton van de Klok is enthousiast over de voordelen van de naamsverandering voor het moederbedrijf. “De naam KlokGroep biedt volop kansen om de holding sterker als corporate merk te positioneren”, geeft hij tekst en uitleg. “Daarnaast gaan we vanuit de holding de vier werkmaatschappijen faciliteren én aandacht besteden aan overkoepelende thema’s als duurzaamheid, innovatie en kansen op de arbeidsmarkt. Het spreekt voor zich dat we daarvoor eigen communicatiemiddelen inzetten.”

Onderlinge synergie

De vier dochters bedienen vanuit hun eigen locatie de klanten. Daarbij opereren Van de Klok, Novaform, Heilijgers en Adriaan van Erk in eerste instantie als zelfstandige familiebedrijven. Uiteraard stimuleert de holding om tot onderlinge synergie te komen. “Stel dat bij een opdracht van een van de werkmaatschappijen de kennis en ervaring ontbreekt, die een van de andere drie wel in huis heeft”, licht Harold van Rooijen toe. “In dat geval is het logisch om daarvoor gebruik te maken van elkaars expertise. Kruisbestuiving en kennisdeling gaan ons helpen om verder te komen en deuren te open. Dat is een gunstige ontwikkeling.”

Sponsoring

Wat betekent de naamsverandering tot slot voor het sponsorcontract met N.E.C.? Volgens Ton van de Klok is de Nijmeegse voetbalclub een uitstekend uithangbord voor de naamsbekendheid van KlokGroep. “We zijn als shirtsponsor ingestapt toen N.E.C. nog actief was in de Keuken Kampioen Divisie. Niemand had de promotie naar de eredivisie zo snel verwacht. Wij ook niet. Bij de groeiambities van N.E.C. hoort natuurlijk een aangepast sponsorpakket met meer mogelijkheden. Hand in hand gaan we de toekomst in. De naam op het shirt blijft hetzelfde, alleen gaat het moederbedrijf meer van zich laten horen.”


Om onze medewerkers en relaties op een begrijpelijke en eenduidige wijze over de naamswijzigingen te informeren, hebben we een animatie gemaakt. Verder vind je bovenaan dit artikel - in de fotoslider - de huidige merkarchitectuur en de nieuwe structuur vanaf 1 januari 2023 met de aangepaste logo's van KlokGroep en Van de Klok. Ook het logo van Novaform gaat mee in de veranderingen. Heilijgers en Adriaan van Erk behouden vooralsnog hun huidige logo's.

Nieuwsoverzicht
Deel dit verhaal