Koper overtuigen met kwaliteit

8 september 2025

Jens Gehlings en Jürgen Spielmann zitten als team Klant & Markt (Jens) en Realisatie (Jürgen) goed in de wedstrijd, met het negenkoppige team van Novaform in Düsseldorf. Ze groeiden allebei op in Krefeld, kenden elkaar al uit een professioneel verleden en kwamen elkaar - na min of meer parallelle carrières in de Duitse woningmarkt - in 2021 weer tegen op de Expo Real in München. Jens was toen inmiddels al directeur van Novaform Duitsland, Jürgen op dat moment directeur Techniek en Realisatie bij de Duitse tak van het Nederlandse BPD. Er was overduidelijk sprake van een prettige vorm van herkenning, een klik op inhoud en karakter. En na enig beleefd tegensputteren zei Jürgen ‘ja’ tegen het kleine, wendbare en ondernemende Novaform - en de samenwerking met Jens.

De klik werkt - tussen Jens en Jürgen, maar ook in het driemanschap met Edwin. Jens is vooral goed in de omgang met klanten en relaties, het spotten van de kansen. Jürgen is vooral slim in het bedenken en vormgeven van technische en procesmatige oplossingen. Edwin vervult de rol van betrokken bestuurder en snelle beslisser. Door de marktomstandigheden en de invloed daarvan op de organisatie, is Edwin ook zeer betrokken bij de verdere ontwikkeling van de organisatie. Het uiteindelijke doel: groei waar mogelijk. Met hun opgetelde ervaring, energie en ondernemerschap, persoonlijke ankers in de regio en de sterke financiële ruggengraat van KlokGroep kan het team goed anticiperen op de kansen die zich aandienen - en daarop reageren met mooie plannen. Met de Nederlandse zusters wordt goed samengewerkt in termen van processen en slimmigheden in duurzaamheid en techniek.


Toch is het spitsroeden lopen, voor Novaform in Duitsland. De Duitse economie zit in een stevige dip, de huizenprijzen zijn torenhoog, waardoor ook het consumentenvertrouwen een behoorlijke knauw heeft gekregen. Omdat Duitsland geen Woongarantregeling kent, is de Duitse koper voorzichtig en kritisch. Het vraagt extra tijd en aandacht. Bij oplevering wordt alles minutieus nagelopen - er mag geen spijker verkeerd zitten. Logisch, vinden de mannen. Waar dat écht even nodig is, springen ze in de auto om persoonlijk met iedereen te gaan praten. Met particuliere en institutionele beleggers. Maar ook met individuele kopers.

Omdat Duitsland geen Woongarantregeling kent, is de Duitse koper voorzichtig en kritisch. Het vraagt extra tijd en aandacht.


De flexibiliteit van Novaform, de stevige wortels in Nordrhein-Westfalen, de klantgerichtheid en het probleemoplossend vermogen: Novaform heeft een goede reputatie. Zowel onder zakelijke partners als onder kopers. Toch moet Novaform Duitsland zich op een aantal vlakken aanpassen, bijvoorbeeld door ook andersoortige projecten te ontwikkelen, als grondstuk- of gedelegeerd ontwikkelaar.

IVH-0235-20250408

Jens Gehlings (Klant & Markt) en Jürgen Spielmann (Realisatie)

Nieuwsoverzicht
Deel dit verhaal