Gelijke branding voor alle bedrijven binnen KlokGroep; eigen naam en kleur blijven behouden

20 maart 2024

KlokGroep is na de overname van Heilijgers en Adriaan van Erk een hechte club in wording. Veel werk is er in de afgelopen tijd verzet waarin de ondernemingen naar elkaar toe groeien en inhoudelijk steeds verder samensmelten. De tijd is nu ook rijp om met één gezicht naar buiten te treden. Vanaf juni presenteren zowel de holding als alle werkmaatschappijen zich met het identieke KlokGroep-beeldmerk, maar met behoud van hun eigen naam en hun vertrouwde eigen kleur.

“Een gelijke branding is een logische vervolgstap in de ontwikkeling waar we samen in zitten”, zegt algemeen directeur Ton van de Klok. “Verschillende mijlpalen hebben we al bereikt in de afgelopen maanden, zoals uitwisseling van personeel, verdeling van ontwikkelposities over de werkmaatschappijen, materieeluitwisseling en het besluit om een sterke centrale afdeling finance & control in te richten. We zijn samen een heel eind op weg. Het is goed dat we nu ook in onze huisstijl gaan uitstralen dat we bij elkaar horen.”


Eigen identiteit behouden

Arie Houweling, algemeen directeur van Adriaan van Erk, en algemeen directeur Herman Broekhuizen van Heilijgers beamen dat en zeggen ook blij te zijn met het behoud van hun eigen identiteit. “Individueel zijn Adriaan van Erk en Heilijgers sterke, gevestigde namen in hun eigen markt en regio. Dat blijft. Door het beeldmerk van KlokGroep te gaan dragen, laat je zien dat je bovendien aangesloten bent bij een krachtige club. Dat biedt alleen maar kansen”, zegt Arie Houweling. “Voor ons voelt dat exact zo en de timing is nu ook goed”, vult Herman Broekhuizen aan. “Anderhalf jaar geleden waren we daar bij Heilijgers nog niet klaar voor. We zijn erg gehecht aan onze eigen cultuur en identiteit. Het is mooi dat er ruimte blijft voor een eigen couleur locale.”

"Individueel zijn Adriaan van Erk en Heilijgers sterke, gevestigde namen in hun eigen markt en regio. Dat blijft. Door het beeldmerk van KlokGroep te gaan dragen, laat je zien dat je bovendien aangesloten bent bij een krachtige club."


Het vertrekpunt voor overname was bij Heilijgers ook anders dan bij Adriaan van Erk. Waar er in Bergambacht actief gezocht werd naar een overnamepartner met een gelijk DNA, kwam de verkoop van de aandelen in Amersfoort voor velen als donderslag bij heldere hemel. Er waren bovendien nog wat krassen op de ziel door een eerdere overname in het verleden. Herman: “De marktomstandigheden zijn nu ook beter voor ons, wat toch zorgt voor een beter gemoed in de organisatie. Waar we twee jaar geleden nog verschillende projecten opgeschoven zagen worden, is onze orderportefeuille voor de komende twee jaar prima op orde.”


“Er is veel dat ons bindt”

Een kroon op het werk gaat te ver voor de mannen, maar een nieuwe mijlpaal is een gelijke branding absoluut. De praktische invoering gaat - mede uitkostenoverweging - enkele jaren in beslag nemen, net als de verdere samenwerking van de organisaties. Daarin zijn nog verschillende uitdagingen te vervullen voordat er wel echt een kroon op het werk gezet wordt. “Het spannendste is hoe we centraal de dingen regelen en werkinhoudelijk naar elkaar toe groeien”, vertelt Arie. “Je hebt overnames waarbij er alleen op financieel niveau geconsolideerd wordt, en je hebt overnames waarbij de werkmaatschappijen onderdeel worden van de groep en elkaar gaan vinden in een fijne samenwerking. Wij hebben heel bewust gekozen voor dat laatste. De business is het belangrijkst, maar er is veel meer dat ons bindt. De bedrijven onderling, ook Van de Klok en Novaform, lijken erg op elkaar. We hebben allemaal enorm het familiegevoel. Toch komen er tijdens het proces ook verschillen aan het licht. De interactie die we daarover hebben is open en eerlijk. Zonder wrijving geen glans. En soms moet je over je eigen schaduw stappen om samen de juiste weg te vinden. We hoeven echt geen kopie te worden van een ander bedrijf. Het is een interessante zoektocht naar het beste belang voor de groep op een manier dat het lokaal prettig werkt.”


Kruisbestuiving

Ton: “Mooi omschreven. We leren van elkaar door bij elkaar in de keuken te kijken. In Nijmegen leren we net zo goed van de collega’s bij de dochters. Vanmiddag hebben we bijvoorbeeld een gesprek over de inrichting van de bouwplaatsen en inzet van het materieel. Daar zijn ze in Bergambacht al een stap verder mee, dus daar doen we interessante kennis op. Bij Heilijgers hebben we de inrichting van de jaarplannen en wijze van marktsegmentatie overgenomen. Die kruisbestuiving is prachtig.” Herman: “Ik vind het knap hoe onze medewerkers met alle veranderingen omgaan, want we vragen best veel van hen. Neem de transitie van de stafafdelingen en het schakelen naar een netwerkorganisatie. De ene doet dat gemakkelijker dan de ander. Ik zie regelmatig vraagtekens bij collega’s die zich afvragen wie nu over wat gaat. Het heeft tijd nodig om daaraan te wennen.”

Dat zal niet anders zijn bij de nieuwe branding. Het KlokGroep-logo aan de gevel zal op de verschillende vestigingen toch even moeten indalen. “Het is een mooi symbool van het groepsgevoel en ik bespeur een toenemende trots op alle locaties”, merkt Ton op. “Met de nodige groeipijn, want die steken we ook niet onder stoelen of banken. Verandering roept altijd een bepaalde mate van weerstand op en dat is begrijpelijk. Als ik voor mezelf spreek, heb ik dat gedeeltelijk anders ingeschat. Door in gesprek te gaan kun je het beter plaatsen. Dat is dan vaak ook weer een wijze les dat we nog meer en beter moeten communiceren. Voor ons is dit ook allemaal nieuw, hè? We lopen samen over een brug die in aanbouw is. Dat is een mooie metafoor, die ik overigens van iemand anders geleend heb.”


Tekst en fotografie: Ivo Hutten


Header-uniforme-branding---Artikel

Onderonsje tussen Ton van de Klok (KlokGroep),
Herman Broekhuizen (Heilijgers) en Arie Houweling (Adriaan van Erk )

Helmen-voor-artikel

Identiek beeldmerk
op de helmen van alle werkmaatschappijen

Nieuwsoverzicht
Deel dit verhaal