Jaarcijfers 2019: Wederom forse omzet- en margestijging KlokGroep
2019 is voor KlokGroep een mooi jaar geweest. De omzet steeg met ruim 10% ten opzichte van 2018 naar een record van bijna € 250 miljoen. Ook het brutoresultaat van KlokGroep lag met ruim € 21 miljoen voor het zesde jaar op rij hoger.
Maar niet alleen de forse groei in omzet en winst maakte 2019 tot een prachtig jaar. We werden ook trotse hoofdsponsor van de Nijmeegse voetbalclub N.E.C. Een ambitieuze club die goed past bij onze organisatie en waarmee we samen op kunnen trekken in maatschappelijke projecten voor Nijmegen en omgeving. Daarnaast tekenden we het manifest om de regio Nijmegen klimaatbestendig te maken.
Daadkrachtig en onderscheidend
In 2019 was een van onze speerpunten het realiseren van goedkopere woningen, om aan te sluiten bij de veranderende vraag op de woningmarkt. We hebben onze plannen daarvoor ook waargemaakt. Met onze slimme concepten kunnen we steeds sneller en efficiënter kwalitatief hoogstaande woningen realiseren voor verschillende doelgroepen. We zetten sterk in op de toekomst met de doorontwikkeling van prefab woningen en modulair bouwen. Met Novaform introduceerden we ‘de Novaform vierkante meter’ (de Novaform2), die we dit jaar verder uitrollen. Alle Novaform-vestigingen laten trouwens een gezonde omzet- en winstgroei zien, waarbij we met name trots zijn op de successen die in Duitsland en Polen behaald worden.
Dat we ons weten te onderscheiden in de vastgoedbranche blijkt wel uit een paar bijzondere prijzen die we in 2019 voor onze projecten in ontvangst mochten nemen. Zo won de getransformeerde Arnhemse oude ambachtsschool De Boulevard de publieksprijs tijdens ‘De nacht van de architectuur’ en werd het bijzondere appartementencomplex Belvedère van Novaform bekroond met maar liefst twee prijzen: de Hilversumse architectuurprijs én de prestigieuze Betonprijs voor de categorie Woningbouw.
Voortdurend investeren
Wederom steeg het aantal medewerkers, hét kapitaal van KlokGroep waar we continu op de goede manier in moeten investeren. Daartoe zijn we in 2019 met ondersteuning van externe professionals een verandertraject gestart. Hierin kijken we kritisch naar onszelf en onderzoeken en benoemen we wat er moet veranderen.
Ook de samenwerking met onze co-makers is voor ons belangrijk. In 2019 hebben we hier weer volop in geïnvesteerd en dit heeft geresulteerd in het afsluiten van nieuwe co-makersovereenkomsten.
Familiebedrijf met lef
Onder normale omstandigheden zou de stijgende lijn van de afgelopen jaren zich ook in 2020 voortzetten. De orderportefeuilles van de diverse divisies zijn goed gevuld en naar verwachting realiseren we in 2020 een omzet rond de € 245 miljoen. Het is nu echter nog niet duidelijk welke effecten de coronacrisis zullen hebben. Hoe hoog de omzet zal uitvallen moet uiteindelijk nog blijken, dit is mede afhankelijk van de verkoopscore op de projecten die eind 2020, begin 2021 in realisatie moeten worden genomen. Vooralsnog gaan alle projecten volgens plan door, uiteraard met inachtneming van de RIVM-richtlijnen. Het is bovendien een van die uitdagingen die wij graag aangaan en helemaal past bij ons bijna 100 jaar oude DNA en onze spiksplinternieuwe missie: “Een familiebedrijf met lef dat toekomstbestendige leefomgevingen creëert.”