Bouwers en retailers slaan handen ineen

4 januari 2017

Leven, Inspireren en Verleiden, kortweg LIV. Dat is de naam van het woonbelevingscentrum, dat in september 2017 aan de voet van de Nijmeegse stadsbrug De Oversteek zijn deuren opent.

Het bijzondere woonconcept LIV is een cross-over van bouwbedrijven en retailers. Zij nemen gezamenlijk de consument aan de hand en begeleiden hem tijdens het hele traject van aankoop tot wonen en daarna. Dat is nieuw in Nederland.De initiatiefnemers van dit innovatieve woonbelevingscentrum zijn naast Van de Klok de ontwikkelende bouwer Trebbe Wonen, Eigenhuis Groep (Nijkerk) en Van der Sluis Technische Bedrijven (Genemuiden). Deze vier bedrijven geloven samen in het landelijke succes van LIV.

Kopers van nieuwbouwwoningen hebben hun handen vol aan beslissingen die zij moeten nemen vanaf het moment waarop de koop gesloten is. Beslissingen over het wel of niet laten uitvoeren van een uitbouw, welke keuken en badkamer ze kiezen en wat voor technische aanpassingen daarvoor nodig zijn in de bouwplannen. Om over het type vloer en de tuinaanleg nog maar te zwijgen. “Door al deze keuzes is het kopen van een nieuwbouwwoning voor de consument vaak ingewikkeld en tijdrovend.

In LIV gaan we de consument tijdens dit traject veel intensiever begeleiden, waardoor het kopen van een nieuwbouwwoning weer een plezierig traject wordt”, zegt Sandra van Vegchel, directeur van Eigenhuis Groep. LIV is overigens behalve voor kopers van een nieuwbouwwoning ook zeer interessant voor consumenten die inspiratie willen opdoen voor hun bestaande woning. Ook zij zijn straks meer dan welkom om hun wensen vorm te geven in deze ruim drieduizend vierkante meter wooninspiratie.

Klant op eerste plaats
“Het is uniek in Nederland dat we de bouw en de retail zo aan elkaar koppelen”, zegt Ton van de Klok, algemeen directeur van KlokGroep. “Daar is de grote winst te halen voor de consument.” Deze consument heeft tijdens het bouwproces contact met veel verschillende partijen: de keukenspecialist, de bouwer, de badkamerleverancier of de parketlegger.

Normaal gesproken is dit een tijdrovende klus, straks gaat dit alles via één aanspreekpunt. “Onze kopers kunnen in LIV hun eigen woning op ware grootte ‘voelen’ en ervaren. Daarnaast kunnen zij zich bij LIV laten inspireren op het gebied van inrichting. Door deze woonbeleving te combineren met een bezoek aan de keuken- en sanitairleverancier kunnen onze kopers nog beter en makkelijker tot hun keuzes komen”, vindt Hein Trebbe, directeur van Trebbe Groep.

Van Vegchel: “De trend wijzigt van do it yourself naar do it for me. We kunnen straks vanuit één locatie de klant optimaal bedienen. Door one-stop-shopping zetten we de klant werkelijk op de eerste plaats.” Stephan van Dokkum van Van der Sluis Technische Bedrijven voegt daaraan toe: “Het bouwproces gaat tegenwoordig zo snel dat de consument al in een vroeg stadium moet beslissen welke tegel hij wil in de badkamer. LIV kan de consument daarin veel beter faciliteren.”

LIV inspireert en verwondert niet alleen in, maar ook buiten de woning. De 350 m² grote daktuin, geheel ingericht door partners op het gebied van tuininrichting, maakt de bijzondere woonbeleving die LIV biedt compleet.

Vertrouwen in LIV
In de eerste helft van 2017 verrijst een viertal lifestyle-huizen, elk met een eigen stijl, pal achter de glazen pui van het pand van LIV. Dat is een geweldige blikvanger. Het gehele gebouw is bijzonder. Zo krijgt het voor duurzaamheid zelfs een BREEAM-excellent certificering. Van de Klok: “Je kunt hier straks je favoriete woning op ware grootte ervaren. Dus niet alleen vanaf tekening.” Dan gaat een droomhuis léven voor een koper, is de verwachting van de vier initiatiefnemers, die er het volste vertrouwen in hebben dat LIV een succes wordt. Trebbe: “Wij zijn ervan overtuigd dat we met het bieden van een totale woonbeleving, onze klanten maximaal ontzorgen en het proces voor hen een stuk plezieriger maken.” Ook Van Vegchel is daarvan overtuigd: “We hebben met deze vier bedrijven de kracht, de kennis en de kunde in huis om LIV te laten slagen".

Van Dokkum: “En vanuit onze jarenlange ervaring van advisering weten we wat de klant wil.” Aan het floor-concept van LIV zal het niet liggen. Er is straks volop ruimte voor consumenten om zelf aan de slag te gaan in het InspiratieLab of om ideeën op te doen in de uitgebreide bibliotheek. Een lunch of kop koffie is te krijgen in het restaurant en in de showroom van LIV is voldoende ruimte voor een (advies-)gesprek met de LIV makelaar of LIV hypotheker. De deskundige wooncoach begeleidt de koper persoonlijk gedurende het gehele proces. Van aankoop tot op-levering van de woning en bij alles wat ertussen ligt.

LIV is nog in volle ontwikkeling. In de eerste helft van 2017 start de bouw van de vier lifestyle-huizen en zullen meer partijen uit de bouw- en retailbranche participeren in dit concept. De ambitie is om LIV te blijven ontwikkelen en vernieuwen, want trends volgen elkaar snel op en LIV gaat daar volop in mee. Zo zal de keuze voortdurend compleet blijven zijn droomhuis te verwezenlijken.

Nieuwsoverzicht
Deel dit verhaal