Nico Rietdijk

Interview Nico Rietdijk

21 mei 2017

“Heb je het druk, pak een stoel en ga zitten”, zo luidt de vrije vertaling van een Chinese wijsheid door Nico Rietdijk. Nico is directeur van de NVB, de branchevereniging voor ontwikkelaars en bouwondernemers die al meer dan 85 jaar bestaat. Vanuit zijn ervaring weet hij dat het ook in deze mooie tijd voor bouwondernemers zaak blijft om na te denken over de toekomst. “De wereld verandert en de bouw verandert mee. De komende jaren zullen de veranderingen zelfs weer groter zijn dan ze de afgelopen jaren waren en elkaar weer sneller opvolgen.”

De verkoop van woningen ligt op recordhoogte en de prijzen stijgen fors. Ook nieuwbouw is nog steeds aantrekkelijk en nieuwe woningen zijn niet aan te slepen. De grote drijvende motor is de extreem lage hypotheekrente. “Hoe mooi dat ook is, daarin schuilt wel een aandachtspunt”, stelt Nico. “Als iedereen zegt dat je nu moet gaan kopen, je moet oppassen dat je niet bezig bent een bel te blazen. Er komt vroeg of laat een moment dat de rente weer stijgt. Dan stijgen ook de woonlasten. Hoeveel mensen kunnen de vraagprijzen dan nog betalen? Wij pleiten er richting overheid voor om de markt nu niet verder te verzwaren en om niet ongenuanceerd de renteaftrek aan banden te leggen. Ik kan het niet genoeg benadrukken; blijf nuchter en stop met aan de knoppen draaien. Je draait het kapot.”

Werken vanuit klantwaarde

Wat bouwondernemers en ontwikkelaars zelf kunnen doen, is innoveren, nieuwe manieren van samenwerking zoeken, anders leren kijken naar processen en vooral: werken vanuit klantwaarde. “Wat de klant wil, de klantwaarde, is de absolute basis in ieder bouwproces. Daarbij wordt de beslissende rol van vrouwen nog weleens onderschat. Daarom zou iedere bouwer vaker aan zijn eigen vrouw moeten vragen wat zij vindt. Verder moet klantwaarde op de plek bepaald worden, afhankelijk van de gemeente, de wijk, de huizen die er al staan en de tijd. En rekening houdend met een veranderende bevolkingssamenstelling en leefstijlen. Dat de groep ouderen de enige groep is die nog groeit, betekent echter niet dat we alleen nog voor ouderen moeten bouwen. We moeten uitgaan van design-for-all. Dat is simpel: een huis voor ouderen is per definitie ook geschikt voor jongeren. Andersom geldt dat niet. In de auto-industrie hebben ze dat allang door. Een sportieve auto is niet meer alleen de snelle cabrio, dat kan evengoed een SUV zijn.”

Van bouwen tot assembleren

Hoe kunnen we de klantwaarde verhogen en tegelijkertijd op een gezonde manier de kosten reduceren? Door te innoveren, stelt Nico. Door gebruik te maken van de digitalisering bijvoorbeeld. “De architect kan daardoor heel vrij ontwerpen. Hij kan bovendien denken in prefab elementen. Bouwen wordt daarmee in toenemende mate assembleren. De tijd die nodig is op de bouwplaats wordt korter en korter en de focus komt meer en meer te liggen op de complete voorbereiding en het fabrieksproces.” In dat kader is ook de samenwerking heel belangrijk. “Het begrip onderaannemer is al lang een ouderwets begrip. Het gaat om partnerschap: co-makers die samen een gebouw of een woning neerzetten.”

Creatieve geesten

Als je wilt innoveren, moet je openstaan voor veranderingen, besluit Nico. “Voor echte veranderingen; niet alleen los van elkaar het proces verfijnen. Je moet het lef hebben creatieve geesten in je eigen huis te halen en die ook de ruimte te geven. Als je vanuit een heel andere discipline een vraagstuk benadert, kan dat leiden tot verrassende innovaties. Geef een groepje goed gekozen creatieven een opdracht mee, en maak ze daar eigenaar van. Laat ze bijvoorbeeld naar de natuur kijken om te onderzoeken hoe een constructie een heel sterke wind kan verduren. Een boom kan dat. Het is mooi om dat te vertalen naar eigen ontwerpen en productieprocessen.”

Nieuwsoverzicht
Deel dit verhaal