Horst-Huibert-aan-het-werk.jpg
De Horst Eindhoven - Voorzijde raamkozijn gereed.jpg
De Horst Eindhoven - Collega bezig met raamkozijn.jpg
overzichtsfoto de Horst Eindhoven - raamkozijnen vervangen.jpg
De Horst Eindhoven - Raamkozijn aan kraan.jpg
Alle verhalen

Groot(s) onderhoud De Horst in Eindhoven

10 oktober 2018
Renovatie Onderhouden
Oktober, de wijnmaand van het jaar, maar ook de maand waarin de dagen weer korter en kouder gaan worden. De goden zijn ons goed gezind, zullen we maar zeggen met deze fantastische nazomer. En voor de bewoners van De Horst in Eindhoven - een woonvorm van zorgappartementen en zelfstandige huurappartementen voor senioren - komt dit mooie weer prima uit. We zijn al een eind op weg om de warmte binnen te houden. De eerste 60 raamkozijnen van de 169 appartementen zijn reeds vervangen.

We spraken Huibert van Houselt, realisatiemanager van KlokGroep, over het Groot onderhoud in opdracht van eigenaar Woningcorporatie Wooninc. bij De Horst in Eindhoven. Hoe staat ‘het werk’ er nu voor en lopen we op planning, vragen we aan Huibert.

De raamkozijnen in het eerste deel van dit complex zijn zo goed als vervangen, wanneer zijn jullie hiermee gestart?
“In de week van 10 september zijn we aan de slag gegaan met het vervangen van de 169 kozijnen en de algemene ruimtes. Na 4 dagen is een woning klaar; dan is de woning voorzien van nieuwe raamkozijnen, hangen er nieuwe radiatoren en zijn er nieuwe vensterbanken bevestigd. We starten steeds met 3 woningen tegelijk zodat alles lekker door loopt. Volgende week zijn de eerste 60 woningen klaar. Voor de Kerst zijn alle woningen gereed.”

Je praat over de Kerst. Dat is toch wel een koude periode voor de bewoners. Hoe ga je hiermee om?
“Het plaatsen en vervangen van de raamkozijnen gebeurt per woning binnen een dag. De bewoners zitten geen 4 dagen in de kou. Indien het nodig blijkt kan men straks gebruik maken van een warmtekachel. We verwachten niet dat hier veel gebruik van wordt gemaakt, het pand houdt zijn warmte goed vast.”

De balkon hekwerken moeten na dit onderhoud ook nog worden opgepakt. Wanneer gaat dat gebeuren en zal dit ook gefaseerd gedaan worden?
“Dat gaat er mooi uit zien! De huidige hekwerken worden vervangen door mooie glaselementen voorzien van een print en privacyschermen. Op de glaselementen komt een mooie tekening, gerelateerd aan Philips. Tenslotte zitten we in Eindhoven. We starten hiermee half november en houden dezelfde volgorde aan als bij de kozijnvervanging. Hier verwachten we ca. 3 woningen per dag aan te kunnen pakken. De bewoners hoeven er niet voor thuis te blijven, het is buitenwerk. In februari/maart 2019 zijn we hiermee klaar.”

Hoe staat het met het isoleren van het dak?
Toevallig dat we daar nu mee gaan starten. Het dak van het middelste deel zal worden gesloopt, gerenoveerd, geïsoleerd en er wordt nieuw dakbitumen aangebracht. De andere twee delen worden voorzien van isolatiemateriaal en voorzien van nieuw bitumen. Het totale werk komt neer op 6 tot 8 weken.”

Hoe verloopt de binnenrenovatie bij de appartementen?
“Het gaat erg soepel. Voor de zomervakantie hadden we een andere dagplanning omdat de verwachting was dat bewoners ook in hun woning zouden verblijven tijdens de renovatie. Dat betekende gefaseerd werken; eerst de badkamer aanpakken en daarna de keuken. Deze planning hebben we kunnen wijzigen omdat nu blijkt dat alle bewoners tijdens de renovatie gebruik maken van een wisselwoning. Hierdoor hoeven we niet gefaseerd te werken en kunnen we alles tegelijk aanpakken. Dat loopt gesmeerd.” 

Wanneer is het complete Groot onderhoud gereed en zijn jullie hier weg?
“De laatste binnenverbouwing staat gepland in de tweede week van maart. Dat zijn ook echt de laatste appartementen. Dan ronden we ook de laatste balkon hekwerken af en is alles gereed.”

Hoe ervaar je zelf dit project? Je bent een ervaren realisatiemanager en hebt al veel nieuwbouw- en renovatieprojecten tot een goed einde mogen begeleiden.
“Het is intensief maar tegelijkertijd daardoor ook uitdagend. Iedere dag kan anders gaan. Het groot onderhoud in een woonvorm zoals deze werkt net even anders dan wanneer we te maken hebben met een renovatieproject in een woonwijk. Dan spreken we alleen de bewoners en is het een-op-een. Nu hebben we veel diversiteit aan contacten. We spreken met de huismeester van het complex, de collega’s op de vloer, de mantelzorgers, de bewoners, familie van bewoners, de opdrachtgever, de ……zal ik nog even doorgaan? Hierdoor ontstaat nog weleens wat ruis, maar uiteindelijk komt het altijd goed!”

Zit het werk ook tegen?  Sta je weleens voor verrassingen?
“Nou, we komen in oude complexen vaak asbest tegen en zo is dat ook hier het geval. Dat is natuurlijk een financiële tegenvaller voor de opdrachtgever, maar zeker ook een tegenvaller qua tijd en planning. Alles wordt uiteraard netjes en volgens de regels verwijderd, maar dit is wel zo’n geval van pech hebben, ondanks dat we er in ons achterhoofd al een beetje rekening mee houden.” 

Daarnaast hebben we afgelopen week ‘groen licht’ gekregen voor het plaatsen van nieuwe zonneschermen. Vandaag starten we met de voorbereidingen. De eerste 30 woningen zijn al gereed, dus moeten we terug om een aanpassing aan het stroomcircuit te maken. Bij de rest van de woningen wordt dit natuurlijk direct meegepakt. De levering van de zonneschermen verwachten we over een week of 6.”