Jeroen Bos en Laride en Mascha Bakker van Wooninc

Groot onderhoud met visie en passie voor de bewoners

7 februari 2019

“Samen naar een mooi eindresultaat toewerken”. Dat zegt Jeroen Bos, ontwikkelingsmanager bij Laride en voor Wooninc. bij De Horst werkzaam als ontwikkelingsmanager. “….en we hebben aan het begin van het project afgesproken dat we geen genoegen nemen met minder dan een 9+”, vervolgt Mascha Bakker, woonconsulente bij Wooninc. en nauw betrokken bij De Horst in Eindhoven, een woongebouw van zorgappartementen en zelfstandige huurappartementen voor senioren.

We spraken Jeroen en Mascha over het groot onderhoud van De Horst en de impact hiervan bij de bewoners. Hoe vinden Jeroen en Mascha dat het gaat en wat zijn de verbeterpunten? Een leuk, informeel gesprek met twee zeer betrokken mensen, die de bewoners van De Horst een warm hart toedragen

Wie is Jeroen Bos?
“Zoals gezegd werk ik als ontwikkelingsmanager voor Laride. Mijn functie bestaat uit projectaansturing bij nieuwbouw, renovatie en groot onderhoud. Ik bewaak onder andere de financiën van het project.

Wat is uniek aan dit project?
“Het is een omvangrijk groot onderhoudsproject met een specifieke doelgroep: senioren met een gemiddelde leeftijd van 85 jaar. Veel van deze bewoners hebben een dagelijkse zorgbehoefte. Dat vergt een andere en integrale aanpak en vraagt om zeer zorgvuldige communicatie naar bewoners en mantelzorgers. Iets waar we samen met Van de Klok, elke dag aan werken”.

Is er een harde deadline voor het gereedkomen van de Horst?
“Nee. De opdracht voor Van de Klok qua planning eindigt half maart. Maar er zijn nu extra werkzaamheden toegevoegd, waardoor dit verschuift".

Alle appartementen krijgen nu ook nieuwe voordeuren met puien.

Als het project gereed is, is iedereen dan tevreden?
“Nee, niet iedereen”, verzucht Jeroen. “Maar dat kan ook bijna niet. Als je aan de slag gaat met zo’n project blijken sommige zaken toch anders uit te pakken dan bedacht. Het is bijvoorbeeld jammer dat de oude stopcontacten niet zijn meegenomen. Sommige werkzaamheden kun je tijdens het groot onderhoud nog implementeren, zoals het vernieuwen van de buitenzonweringen en voordeuren met puien per appartement, maar dat geldt niet voor alles. Tevreden zijn we zeker, maar het kan altijd beter!”

“Voor Wooninc. is het een pilot van de eerste groot onderhoudsprojecten bij een seniorencomplex met bewoners met een zorgvraag, en voor mij het eerste onderhoudsproject dat ik als woonconsulente ondersteun, zegt Mascha. Het gaat om techniek versus de sociale kant. De sociale kant loopt samen met het team van Van de Klok soepel. Er is wekelijks een sociaal teamoverleg en we merken geen belemmering. Alles kan gezegd worden”.

Bewoner de heer Heuvelmans heeft in een eerder artikel aangegeven dat het een intensief project is voor de bewoners en dat je de bewoners beter uit huis had kunnen plaatsen. Kun je hier een reactie op geven?

“We hebben het met elkaar zo goed als mogelijk opgepakt en alle scenario’s besproken. De planning hierin is van cruciaal belang en moet staan als een huis. Daarnaast is het bijna ondoenlijk om de bewoners van 169 appartementen op een andere locatie onder te brengen. Deze ruimtes zijn niet te vinden. De bewoners zijn intern verhuisd naar compleet ingerichte wisselwoning. Deze verhuizing is al intensief genoeg voor de bewoners. We ontzorgen ze met ons complete team. Daar waar ze hulp bij nodig hebben, zetten we hulp in. Bijvoorbeeld met het inpakken en verplaatsen van spullen, enz.”.

Wie is Mascha Bakker?
“Ik ben consulent Wonen 55+ bij Wooninc. en houd me voor de Horst drie dagen per week bezig met het groot onderhoud en anderhalve dag met de verhuur van alle seniorenwoningen. Om een volledig pakket te kunnen aanbieden hebben Wooninc. als verhuurder van seniorenwoningen en Vitalis als aanbieder van zorg een klantencentrum ontwikkeld waar senioren met al hun vragen over wonen, welzijn en zorg terecht kunnen. Ik ben geschoold in de sociale projectbegeleiding en vind het hartstikke leuk om te doen. Ik ben nauw betrokken bij de begeleiding van de bewoners in dit groot onderhoudsproject en de spil tussen alle partijen.

Hoe houd je iedereen op de hoogte over de status van het groot onderhoud?
“Iedere maand ligt er een nieuwsbrief in de brievenbus van de bewoners. Dan is er ook nog de bewonersmap waar alles in zit zoals het sociaal plan, en alle benodigde formulieren. De renovatieplanner oftewel de onderhoudsapp waar een update over de werkzaamheden te vinden is, die wordt met name gebruikt door de familie van de bewoners.

Er wordt erg veel gedaan om bewoners en familieleden zo goed mogelijk op de hoogte te houden. De genoemde nieuwsbrieven worden verspreid onder de bewoners maar ook onder de mantelzorgers. Men kan het spreekuur bezoeken, er is een klankbordgroep en men kan bellen met vragen naar de onderhoudstelefoon waar Karin Hilverda als bewonersbegeleider door Van de Klok is ingezet als vast aanspreekpersoon tussen bewoner en aannemer.

Wanneer zijn jullie gestart met het project?
“We zijn met de voorbereidingen gestart in 2016. Daarna volgde de aanbesteding en heeft Van de Klok de plannen doorgerekend. Nadat de overeenkomst getekend was, zijn we aan de slag gegaan. De planning is in grote lijnen gehaald, maar de renovatie van de afdeling Psychogeriatrische zorg hadden we korter ingeschat. Daar verblijven cliënten die 24 uur per dag, zeven dagen per week intensieve zorg nodig hebben. Overigens wordt deze renovatie door Hurks uitgevoerd, omdat voor deze begane grondruimten al een overeenkomst lag. En ook met Hurks gaat de samenwerking voor iedereen heel goed”.

Staan er nog meer renovaties op stapel?
“Voor Wooninc. gaan er op andere locaties nog een aantal renovaties zoals deze aankomen, daarom hebben we ook de 9+ ingezet. “Wat maakt het dat je ergens een 9+ voor geeft?” Dat zijn vaak kleine dingen die je bovenop de basis doet.

Daarnaast blijft het belangrijk om goed na te denken wat je kunt doen als verhuurder om bij zo’n intensief renovatieproject je waardering naar de bewoners uit te spreken door net dat beetje extra te doen. Zoals een bloemetje bij verhuizing naar de wisselwoning of bij terugkomst in de eigen woning. Of een BBQ voor de bewoners tijdens de afgelopen warme zomerdagen. Dat wordt ook gewaardeerd door de bewoners en hun familie. Het gevoel dat wij er alles aan doen om het hen zo aangenaam mogelijk te maken, is er wel. Er komen ook leuke en lieve reacties binnen. Dan weet je dat je het goed hebt gedaan”, aldus Mascha.

(Brand)veiligheid en comfortabel wonen staat natuurlijk bovenaan ons lijstje. De bewoners moeten zich veilig voelen in hun nieuwe appartement, maar voor de algemene ruimtes geldt natuurlijk hetzelfde”.

De ‘meest betrokken bewoner’
Dan zijn er ook altijd nog bewoners die kritische vragen stellen. Jos Bekkers is zo’n bewoner. Hij is voor ons én de medebewoners inmiddels een ‘klankbord’ geworden. Hij is dan ook toegetreden tot de klankbordgroep. Jos weet veel over de status en de voortgang van het project. Door ons is hij via Renda - het platform voor professionals in de sociale woningbouw - voorgedragen als meest betrokken bewoner. Inmiddels is de verkiezing geweest en Jos is uiteindelijk tweede geworden. Een knappe prestatie! Vaak is Jos te vinden in de ontmoetingsruimte en bezig met het ontbijtproject dat hij heeft opgezet. Hij kent medebewoners, weet wat er speelt en komt ook echt op voor hun belangen.

Na het beluisteren van Jeroen en Mascha kun je concluderen dat het inderdaad zeer betrokken mensen zijn met visie en passie voor hun vak met als doelstelling het welzijn van de bewoners niet uit het oog te verliezen.

Nieuwsoverzicht
Deel dit verhaal