IMG_5619.jpg

Bankshop Winterswijk

IMG_5629.jpg

Bankshop Winterswijk - Sponningloze beglazing in oude kluismuren

IMG_5620.jpg

Bankshop Winterswijk

IMG_5632.jpg

Bankshop Winterswijk

•-IMG_8845.jpg

Bankshop Leidsche Rijn - Ingang met pinautomaat in wand van 'afvalhout'

•-IMG_8852.jpg

Bankshop Leidsche Rijn

•-IMG_8867.jpg

Bankshop Leidsche Rijn - Oplaadpunten en kantoor

•-IMG_8831.jpg

Bankshop Leidsche Rijn

•-IMG_8826.jpg

Bankshop Leidsche Rijn - Kantoorruimte met oude vloer van een sporthal

•-IMG_8858.jpg

Bankshop Leidsche Rijn

•-IMG_8861.jpg

Bankshop Leidsche Rijn

• IMG_8865.jpg

Bankshop Leidsche Rijn - Balie

Ingang.jpg

Callcenter Nijmegen - Gevel

Interieur.jpg

Callcenter Nijmegen - Het opbouwen is gestart

Isolatiemateriaal-van-spijkerbroeken-1.jpg

Callcenter Nijmegen - Isolatiemateriaal van oude spijkerbroeken

Isolatiemateriaal-van-spijkerbroeken-2.jpg

Callcenter Nijmegen - Isolatiemateriaal van oude spijkerbroeken

Kabels.jpg

Callcenter Nijmegen - Oude bekabeling

Alle verhalen

Spijkerbroeken, petflessen en oude pallets in circulaire 'Bankshops 3.0' van ABN AMRO

13 december 2018
Onderhouden Renovatie
Regelmatig steekt de divisie Totaalonderhoud van KlokGroep de bankshops van ABN AMRO in een modern jasje. Zo zijn vorige week nog filialen in Winterswijk en Utrecht Leidsche Rijn opgeleverd. Deze shops zijn voorzien van circulaire materialen en prefab modules. Bankshop 3.0 noemt ABN AMRO dit. Daarnaast past KlokGroep ook het nieuwe huisvestigingsconcept GREENE als pilot toe bij een callcenter In het centrum van Nijmegen.

Bankshop Winterswijk

Het ombouwen van de bankshop in Winterswijk was een ware uitdaging. In de bestaande situatie zat in het ‘hart’ van de bank een oude geldkluis. Het was een hele klus aan om van deze kluis een workshopzone te maken. De oude kluisdeur is vervangen en er zijn een aantal raamsparingen aangebracht in de 40 cm(!) dikke betonwanden. De beglazing is aangebracht in profielloos stucwerk om transparantie te creëren. De ‘kluis’ is afgewerkt met gekamd sauswerk zodat er een grove betonlook ontstond. Aan de buitenzijde is bekleding aangebracht van Bamboe; een houtsoort die snel herwinbaar is. Het circulaire is met name terug te vinden in de spreekkamers die zijn opgebouwd met materialen van The Newmakers. Zo zijn er petflessen hergebruikt voor plafondplaten. Het voordeel van de elementen in deze spreekkamers is dat er geen schroeven nodig zijn en alles met een inbussleutel in elkaar gezet kan worden. De plafonds bevestig je zelfs met klittenband! Hierdoor is op een makkelijke manier meer ruimte te creëren wanneer dit nodig is. Verplaatsen van een spreekkamer is op deze manier een fluitje van een cent! Aan het verduurzamen van de bank is verder gedacht door de huidige installaties te optimaliseren en de bestaande isolatiewaarde van het dak op te waarderen naar een Rc van 6.0.


Bankshop Leidsche Rijn

De bankshop 3.0 in het winkelcentrum van Utrecht Leidsche Rijn heeft dezelfde look and feel als een eerder in Amstelveen opgeleverde bankshop. Dit was voor het 3.0-concept dé pilot. Zo is de indeling en afwerking veel huislijker dan gebruikelijk bij een bank. De diversiteit aan moderne kleurstijlen en zithoeken werkt voor de bezoekers van de bank laagdrempelig en wordt als vertrouwd ervaren. Ook in dit filiaal is de nadruk gelegd op duurzaamheid en circulair bouwen. ABN AMRO is voorloper in de markt wanneer het gaat om het toepassen en financieren van circulaire- en duurzame projecten en wil dit uitstralen. Er zijn bijvoorbeeld bijna geen systeemplafonds gebruikt, waardoor de installaties in het zicht komen. Hierdoor worden minder materialen gebruikt en het milieu dus minder belast. In de spreekkamers heeft een houten gymzaalvloer een tweede leven gekregen en diverse wanden zijn bekleed met het hout van oude pallets.


Callcenter Nijmegen

Naast de upgrade van de bankshops is ABN AMRO in Nijmegen een pilotproject gestart met het nieuwe huisvestigingsconcept GREENE voor haar callcenters. GREENE is de volgende stap in de circulaire reis; er worden slimme en innovatieve oplossingen bedacht om een zo duurzaam en circulair mogelijke omgeving te realiseren, waarin persoonlijk contact en digitaal gemak centraal staan. Er wordt in Nijmegen bijvoorbeeld isolatiemateriaal gebruikt dat gemaakt is van oude samengeperste spijkerbroeken en herbruikbare gipsplaten uit het pand die opnieuw gebruikt worden.

Het eerste callcenter waar het GREENE-concept wordt toegepast is gevestigd in een monumentaal pand aan de Hertogstraat in Nijmegen. De imposante voorgevel is met veel oog voor detail vormgegeven. Zo laat de indrukwekkende portiek de boogvormige ingang schitteren. Die wordt geflankeerd door gestileerde pilasters met daarop de wapens van Gelderland en Nijmegen. De sluitsteen van de boog wordt gesierd door de kop van Mercurius, de god van de handel.

Achter de smeedijzeren poort leidt een brede trap naar de entree van de bank. Tijdens de bevrijding in 1944 werd het bankgebouw door de Duitsers in brand gestoken. Het interieur werd volledig verwoest en slechts de buitenmuren stonden nog overeind. Begin jaren 70 is het achterste deel van het gebouw gesloopt en vervangen door nieuwbouw. Zo bleef van het oorspronkelijke complex alleen de voorgevel behouden.

KlokGroep start in januari met het reinigen en restaureren van de monumentale gevel. Ook de zonwering wordt vervangen. De divisie Totaalonderhoud verwacht hier medio maart mee klaar te zijn. Achter de gevel zijn de werkzaamheden inmiddels begonnen. De vloer van de bestaande daktuin wordt aangepakt en alle wanden en plafonds zijn gestript. Vele meters elektrische kabel zijn inmiddels verwijderd en het installatiewerk kan binnenkort starten. Nadat alle installaties zijn geplaatst en het buizensysteem - waar nodig - is vervangen, kunnen de plafondplaten worden aangebracht. Daarna wordt het pand voorzien van nieuwe (verf)kleuren, vloerbedekking en meubels.

 

Fotografie Leidsche Rijn: Rob van IJzendoorn (R2Project)